OHRA bestaat al sinds 1925. De verzekeraar werd opgericht als Onderlinge ziektekostenverzekeringsfonds van Hoogere RijksAmbtenaren, afgekort OHRA. Vanuit Arnhem werken we met ruim 400 collega’s voor onze 750.000 schade- en zorgklanten. OHRA is onderdeel van NN Group NV.

We bieden veel verschillende verzekeringen aan, zoals zorg-, auto-, reis- en woonverzekeringen voor particuliere zelfredzame klanten. Maar ook voor zzp-er’s in de zakelijke dienstverlening bieden we verzekeringen. Bij ons regelen klanten zaken direct, eenvoudig en zonder gedoe. Bijvoorbeeld via Mijn OHRA of de OHRA App. En ook via de website, social media of telefoon. Zo kiezen onze klanten dus zelf op welke manier ze contact opnemen met OHRA.

OHRA staat voor verzekeren zonder Paarse Krokodillen. Een Paarse Krokodil is onnodig gedoe waar je als klant tegenaan loopt. Ons doel is die hardnekkige paarse beestjes uit de weg te ruimen, zodat klanten hun zaken bij OHRA nog gemakkelijker en eenvoudiger kunnen regelen.

https://www.ohra.nl
2019
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
7,6 Gemiddeld rapportcijfer
7,7 Algemene tevredenheid
7,5 Klantgerichtheid
7,6 Deskundigheid
7,4 Duidelijkheid
7,5 Vertrouwen
7,6 Contact met verzekeraar
Hoog-Laag
  • Hoog-Laag
  • Laag-Hoog

Klantreacties

Gemiddelde score: 9,9
Duidelijke voorwaarden, gemakkelijk bereikbaar en prima dekking.
T.R.J.Boers
| Gemiddelde score: 9,6
Elke medewerker van OHRA straalt deskundigheid uit tijdens een telefonisch contact. Bij het in rekening brengen van een eigen risico is wel wat te verbeteren. Er wordt bijvoorbeeld aangegeven dat rond de 1e van de volgende maand een bedrag wordt... Lees verder » afgeschreven, terwijl dat pas ruim een week later gebeurt. Voor mijn eigen financiële planning is dat onoverzichtelijk en verwarrend. Verder niets dan lof over de klantgerichtheid en duidelijkheid van de medewerkers van OHRA.
M. Verweij
| Gemiddelde score: 9,5
Schadeafhandeling gaat snel zonder gezeur. Ik word als klant behandeld.
J. Suurmond-Kok
| Gemiddelde score: 9,4
Als ik bel met vragen word ik prettig te woord gestaan. De schademeldingen die ik enkele keren heb gedaan, zijn naar volle tevredenheid afgehandeld.
Gemiddelde score: 9,2
OHRA-medewerker toont begrip, denkt mee, komt afspraken na, informeert duidelijk.
Wim
| Gemiddelde score: 9,2
OHRA maakt als direct writer zich waar. Ieder contact per telefoon is altijd een plezierige ervaring. Vriendelijkheid, deskundigheid en meedenken. Niet alleen bij de schadeverzekeringen. Je wordt direct geholpen en niet via eindeloze keuzemenu's of doorverbindacties.
M.Houtman
| Gemiddelde score: 9,2
Ik heb het idee dat OHRA goed met zijn klanten omgaat. Wij zijn al vele jaren klant. We hebben gelukkig niet zo heel veel schade gehad maar als het zo was, werden we correct geholpen.
Gemiddelde score: 9,0
Mijn ervaring van OHRA is dat ze er vriendelijk zijn en er alles aan doen om je te helpen als je ergens niet uitkomt. Verder wordt de schade snel afgehandeld, dat is erg fijn.
Gemiddelde score: 9,0
Zeer vriendelijk aan de telefoon en denkt met je mee. Op internet is heel makkelijk je schade te melden en het wordt snel afgehandeld. Goede prijs-kwaliteitverhouding.
Fam. Beesems
| Gemiddelde score: 8,9
Bij OHRA kun je eenvoudig alle informatie op de website of in je eigen online omgeving vinden. Bij vragen kun je OHRA bellen en hoef je niet uren te wachten voor je een medewerker aan de lijn hebt. Vergoedingen bij schade zijn goed en snel geregeld.... Lees verder » Wij hebben altijd het gevoel gekregen dat we serieus genomen werden en ze denken graag met je mee. Helaas konden ze na onze verhuizing naar een nieuwbouwwoning niet meer concurreren met andere aanbieders. Vandaar dat we de opstal- en inboedelverzekering ergens anders hebben ondergebracht. Maar voor de overige verzekeringen blijft OHRA het goedkoopst, reis- en annuleringsverzekering, autoverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en rechtsbijstand.
Meer lezen »
Gemiddelde score: 8,8
Tot op heden heb ik alleen betaald en nog nooit iets geclaimd, maar ik heb een goed vertrouwen in OHRA dat als ik iets claim het naar eer en geweten afgehandeld wordt.
T. Koopmans
| Gemiddelde score: 8,8
Zeer correct te woord gestaan, goede adviezen gekregen en als ik er anders over dacht was dat ook prima, ik werd niet 'gedwongen' iets te kiezen. Bij het melden van schade bleek dat er bij het doorgeven van de verhuizing iets niet goed was gegaan.... Lees verder » Dit werd gelijk opgelost en de schade werd alsnog keurig opgelost! Als verrassing kreeg ik zelfs een bos prachtige bloemen als 'excuses'! Was absoluut niet nodig geweest, want alles was al geregeld naar volle tevredenheid!
Frank va S.
| Gemiddelde score: 8,8
Ik heb bijna alle verzekeringen bij OHRA lopen en dat is niet voor niets. Bij bellen over vragen of via de chat krijg ik altijd vlot en duidelijk antwoord.
R.J.M. Muller
| Gemiddelde score: 8,7
Niet de goedkoopste, maar nog nooit problemen mee gehad.
Gemiddelde score: 8,6
Duidelijke communicatie, goede bereikbaarheid en ook per telefoon.
E Hijlkema
| Gemiddelde score: 8,6
Ben zeer tevreden over de OHRA. Heb in de afgelopen jaren tweemaal een beroep moeten doen op de reisverzekering. Eén keer was de afhandeling in hele korte tijd geregeld. De tweede keer kostte het wat meer moeite, maar na nadere toelichting werd de... Lees verder » schade naar behoren afgehandeld. Dat met kritisch kijkt naar claims vind ik ook wel goed, want er zijn te veel mensen die de verzekering proberen op te lichten.
Gemiddelde score: 8,5
Ik ben al jaren verzekerd bij OHRA en ben gewoon zeer tevreden. Aardige medewerkers en prijs/kwaliteit is ook goed naar mijn mening.
Gemiddelde score: 8,4
Duidelijke afspraken, goede en snelle nakoming van gemaakt afspraken.
Gemiddelde score: 8,4
Gewoon een goede verzekeraar. Verzekeraars gaan natuurlijk wel voor de omzet, het grote geld. Dus als persoon, gezin enzovoort ben je altijd de sjaak.
Gemiddelde score: 8,3
Afhandeling schadeverzoeken worden direct, snel afgehandeld. Vriendelijke medewerkers aan de telefoon, geven duidelijke instructies hoe te handelen. Zeer tevreden tot nu toe over deze verzekeraar.
Gemiddelde score: 8,3
Tevreden over OHRA en tot heden toe geen problemen met OHRA gehad.
Gemiddelde score: 8,3
Ik heb tot nu toe alleen maar positieve ervaringen met de verzekeringsmaatschappij OHRA. Moet daar wel bij zeggen dat ik in de afgelopen 50 jaar dat ik bij hun verzekerd ben gelukkig ook maar weinig gebruik heb hoeven maken van hun diensten.
M. Brouwer
| Gemiddelde score: 8,2
Prima no-nonsense verzekeraar, helder, duidelijk. Klantvriendelijk, makkelijk te benaderen, behulpzaam als het nodig is.
p.doezie
| Gemiddelde score: 8,2
Wij hebben glasschade binnenshuis gehad en deze schade is gelijk verholpen.
P.G. Krouwel
| Gemiddelde score: 8,2
Ik heb bijna al mijn verzekeringen vele jaren geleden bij OHRA afgesloten. Keer op keer blijkt dat de premie ten opzichte van de dekkingen gunstig is vergeleken met andere verzekeringsmaatschappijen. De klantenservice is goed bereikbaar (ik geef de... Lees verder » voorkeur aan de telefoon of e-mail), vriendelijk en luistert goed naar me als ik eens iets heb.
J F van Leeuwen
| Gemiddelde score: 8,2
Ik ben tevreden met OHRA, in mijn contacten altijd correct behandeld.
Gemiddelde score: 8,2
OHRA heeft mij goed geholpen bij een schadegeval. Het advies dat ze me gaven, was deskundig. Ze waren makkelijk te bereiken. Ik ben dus tevreden over hen en zie ze als een goede verzekeraar.
R.J. (Rob) Bernard
| Gemiddelde score: 8,2
Ga zo door.
Gemiddelde score: 8,2
Helder in met name de infovoorziening, zowel op de site als in mail en de polissen zelf.
F. Molenwijk
| Gemiddelde score: 8,1
OHRA is scherp geprijsd, heeft alles onder één dak en geeft mij bij herhaling goed advies over schadeafhandeling, afsluiten of oversluiten van verzekering. Kortom, al jaren tevreden klant.
d.h.vochteloo
| Gemiddelde score: 8,1
OHRA is een betrouwbare verzekeraar.
Gemiddelde score: 8,0
Alleen een motorverzekering bij OHRA. Geen problemen, makkelijk af te sluiten, gemakkelijk contact op te nemen als de gegevens wijzigen, duidelijk wat er verzekerd is, duidelijkheid wanneer de premie verandert.
Gemiddelde score: 8,0
OHRA geeft duidelijk en eerlijk antwoord op vragen. Ze zijn klantvriendelijk.
Gemiddelde score: 7,9
OHRA is een prettige verzekeringsmaatschappij waarbij ik mij thuis voel, prettig en deskundig te woord word gestaan en waar afspraken worden nagekomen.
Alette Berends
| Gemiddelde score: 7,9
Al jarenlang een zeer tevreden klant van OHRA. Zowel voor mijn ziektekosten- als voor auto-, woon- en WA-verzekeringen.
J. Baarssen
| Gemiddelde score: 7,9
OHRA is elke keer als je een vergelijking maakte met andere verzekeraars als goedkoopste autoverzekering uit de bus gekomen. Bij meerdere verzekeringen krijg je nog extra korting waardoor mij is aanbevolen om een extra overlijdensrisicoverzekering... Lees verder » te sluiten voor een paar euro waardoor ik meer korting kreeg dan premie betaalde. Service. Verder nooit gebeld om nog extra verzekeringen af te sluiten en dat is ook wat waard.
Gemiddelde score: 7,9
OHRA is een fijne verzekeraar. Zaken kun je makkelijk online regelen en de schadeafwikkeling ging prima. Zeker een aanrader.
Gemiddelde score: 7,9
Nooit problemen gehad met OHRA. Handelen keurig de verzekeringszaken af.
Gemiddelde score: 7,9
Al jaren een tevreden klant.
Gemiddelde score: 7,8
Heldere informatie over wie, wat, wanneer ik kon verwachten na ernstige autoschade.
J.J. de Groot
| Gemiddelde score: 7,8
Ik moest er zelf achter komen dat de gezinsongevallenverzekering automatisch ophoudt bij het bereiken van de leeftijd van 70 jaar. Inmiddels was mijn vrouw al ruim 71 jaar. Daarom de verzekering helemaal beëindigd. Graag had ik dat van OHRA vernomen.
Gemiddelde score: 7,7
Ik heb, gelukkig, weinig contact met OHRA nodig over de verzekeringen (geen schade), maar over het algemeen is onze indruk positief over klantvriendelijkheid en informatievoorziening.
Gemiddelde score: 7,7
Het melden van een schade bij mijn huisdierenverzekering is vrij ingewikkeld en onduidelijk.
Gemiddelde score: 7,7
Bij het melden van de schade kon in het weekend geen vlucht worden geboekt om eerder terug te komen in verband met overlijden vader. Ik moest wachten tot maandag met als gevolg dat de vluchten vol zaten en ik extra moest reizen naar een andere... Lees verder » luchthaven. Er kon ook niet meteen uitsluiting gegeven worden of er dekking was, anders had ik vluchten zelf kunnen boeken. Je zit al in een emotionele rollarcoaster, dan zit je niet op deze onzekerheid te wachten. Financiële afwikkeling was in eerste instant fout maar later correct hersteld.
W. de Neree
| Gemiddelde score: 7,7
OHRA is makkelijk benaderbaar en probeert snel een antwoord te geven op gestelde vragen.
Gemiddelde score: 7,7
Heb via de website een wijziging doorgegeven van de autoverzekering. Dit is niet goed gegaan. Er is meerdere keren telefonisch contact over geweest maar heeft wel 1,5 week geduurd voor het ook echt goed was. Maar zit er al jaren en heb nooit eerder... Lees verder » problemen gehad. Verder kun je altijd alles snel en goed regelen via internet.
Gemiddelde score: 7,6
Ik ben tevreden over de snelheid waarmee ze reageren en ook over de service.
Gemiddelde score: 7,6
Het is een standaard prima verzekering.
Gerard
| Gemiddelde score: 7,4
Toen ik OHRA belde voor mijn vraag werd ik goed en netjes te woord gestaan door de medewerkster. Zij wist meteen wat het probleem was en heeft dit naar mijn volle tevredenheid opgelost. Over schademelding en dergelijke heb ik geen mening omdat er nog geen schade te melden was.
G. v. H.
| Gemiddelde score: 7,4
In principe ben ik tevreden met OHRA Verzekeringen. Alleen heeft OHRA ooit een fout gemaakt door vijf jaren schadeloos rijden niet bij mijn verzekering toe te voegen. Hierdoor heb ik jaren teveel betaald, zij zijn niet bereid dat in orde te maken en... Lees verder » mij het teveel betaalde geld terug te betalen. Ik zal dan ook bij OHRA vertrekken.
Gemiddelde score: 7,4
Schade gemeld, snel behandeld en uitbetaald.
Gemiddelde score: 7,3
Eerlijk en betrouwbaar voor een redelijke prijs.
F. van Schalm
| Gemiddelde score: 7,3
Wij hebben al jaren een doorlopende reisverzekering bij OHRA in verband met ons jaarlijkse verblijf gedurende bijna zes maanden in Spanje en zijn daar zeer tevreden mee. Gelukkig hebben we (nog) niet eenmaal gebruik moeten maken van deze verzekering.
Gemiddelde score: 7,3
Had een betalingsachterstand en deze is naar volle tevredenheid opgepakt door OHRA met als resultaat een goede en betaalbare regeling.
Gemiddelde score: 7,3
Wat ik vervelend vind, is dat OHRA er alles aan doet om mij naar een van de bij hen aangesloten reparateurs te sturen. Ik ben trouw aan mijn eigen garage, maar dat kost veel tijd en geld en dat vind ik onterecht.
Gemiddelde score: 7,2
Vlotte afhandeling, duidelijke informatie. Bij wijziging polis werd premierestitutie correct en vlot geregeld.
Gemiddelde score: 7,2
Nog weinig ervaring met de verzekeraar. Heb enkel een verzekering bij hen afgesloten. Dat ging prima.
Gemiddelde score: 7,1
Tot nu toe zeer weinig aanspraak gemaakt op een van mijn schadeverzekeringen, dus vrij weinig ervaring met OHRA verder.
Gemiddelde score: 7,0
Ik ben al meer dan dertig jaar klant bij OHRA en ben daar in het algemeen redelijk tevreden over.
G. van Willigen
| Gemiddelde score: 7,0
In eerste instantie was OHRA voor mij de eerste keus omdat er maandelijks betaald kon worden, er waren maar weinig verzekeringen waarbij dit kon. Twintig jaar later heb ik nog steeds al mijn verzekeringen bij OHRA, ondanks dat maandelijkse betaling niet meer mijn belangrijkste overweging is.
SJ Smits
| Gemiddelde score: 7,0
OHRA is een verzekeraar die ondanks dat men de klant zelf keuzes laat maken, desondanks bereid is informatie te verstrekken over de ins en outs van een verzekering. Ze zijn via chat, telefoon en mail goed bereikbaar. Een schadeafhandeling gaat... Lees verder » redelijk snel. Tijdens het proces word je goed op de hoogte gehouden. Ze is niet de goedkoopste, maar wel een degelijke partij waarbij je over het algemeen goed terecht kunt!
Gemiddelde score: 6,9
Gelukkig geen ervaring met schade dus weet niet hoe ze dan zijn, maar ze komen op mij over als betrouwbaar en helder. En de premie is aantrekkelijk, maar niet zo aantrekkelijk dat je aan de kwaliteit gaat twijfelen.
Gemiddelde score: 6,8
Ik heb dan wel een schadeverzekering bij OHRA maar ik heb er nog nooit aanspraak op hoeven maken, dus geen contactmomenten gehad, behalve de brief of mail met de melding dat het weer met een jaar verlengd wordt en dat is altijd een heldere tekst.
Gemiddelde score: 6,5
Ik vind het lastig om OHRA te beoordelen. Ik heb daar al jaren een verzekering lopen maar nog niets geclaimd, dus geen idee hoe dat dan gaat en hoe tevreden ik dan ben.
Gemiddelde score: 6,5
Ik dacht een uitgebreide inboedelverzekering te hebben, hieronder valt in mijn ogen ook mijn afgesloten tuin. Mooi niet dus, niet verzekerd!
Gemiddelde score: 6,3
Bij OHRA is makkelijk contact te leggen met medewerkers. Medewerker stond mij vriendelijk te woord en dacht met mij mee. Ook al kreeg ik een teleurstellende boodschap te horen, medewerker was sociaal en meelevend. Dit scheelt ontzettend in het... Lees verder » overbrengen van de boodschap. Uiteindelijk blijft het antwoord dat situatie niet onder de verzekering valt, maar begrip van medewerker toont empathisch vermogen. Daarnaast geldt voor alle verzekeringen: soms kom je voor verrassingen te staan omdat je denkt dat iets verzekerd is terwijl dit uiteindelijk door bepaalde uitzonderingen niet het geval is. Kleine lettertjes horen niet 'klein' te zijn. Voorwaarden in taal versimpelen, eventueel stroomschema's gebruiken, zou enorm schelen.
Gemiddelde score: 6,1
Hoewel OHRA goed bereikbaar was en geduldig luisterde naar de oorzaak van onze autoproblematiek op vakantie, moest ik het (inderdaad wel) complexe verhaal keer op keer opnieuw vertellen. Natuurlijk kreeg ik steeds een andere medewerker aan de lijn... Lees verder » die steeds een ander advies of antwoord gaf op mijn vragen. Ik heb me verbaasd over de slechte communicatie met andere betrokken partijen van beide betrokken verzekeraars (auto- en reisverzekering) bij dit probleem. Ik ben dus niet overtuigd dat een andere verzekeraar dit beter opgepakt zou hebben.
A.M. van der Kraan
| Gemiddelde score: 5,9
Ik heb vragen over mijn autoverzekering, wel of geen extra beveiliging, nodig. Ik word direct doorverwezen naar mijn dealer en die heeft echt geen belang bij de autoverzekering. Ik wil graag weten of iets echt gedekt is mocht het ooit gebeuren en... Lees verder » niet achteraf problemen krijgen. Bij herhaald navragen is het antwoord uitgebleven en de autoverzekering per omgaande opgezegd.
Gemiddelde score: 5,8
Toen ik enige tijd geleden schade had, heeft het mij erg veel moeite gekost de medewerkers ervan te overtuigen dat ik hier wel voor verzekerd was. Uiteindelijk is het goed gekomen, maar de medewerker zou beter moeten lezen of geïnstrueerd moeten worden.
Gemiddelde score: 5,6
Ben redelijk tevreden, maar de website vind ik buitengewoon onoverzichtelijk. Inloggen is heel onhandig. Met de zorgverzekering gaat het meestal wel goed, met andere verzekeringen heb ik weinig ervaring omdat ik weinig schade heb.
B. Helmer
| Gemiddelde score: 4,9
Verzekering afgesloten en gewoon jaarlijks betaald. Verder geen contacten met verzekeraar.
Gemiddelde score: 3,2
OHRA weet wel geld te incasseren maar wanneer het op uitbetalen aankomt, dan zijn ze net Zeeuws meisje. Geen centje teveel. Walgelijk!!